lauantai 16. huhtikuuta 2011

Keittiömaailma vaihtui Ikeaan

Huhhej, työviikko on takana ja viikonloppu on edessä.

Viikon aikana on taas saatu paljon asioita edistettyä, lähinnä tilausvahvistuksien antamista ja asennusaikatauluista sopimista. Tänään menemme raksalle katsomaan edistystä. Talon sisällä ei varmaan mitään ihmeellistä ole tapahtunut, mutta ulkopuolelle sen sijasta olisi pitänyt tulla isompi määrä täytettä. Kamera kourassa tontille siis...

Lupasin postata keittökommervenkeistämme:

Keittiötä ruvettin suunnittelemaan Keittiömaailman kanssa jo loppuvuodesta 2009. Valinta oli luonnollinen, koska Keittiömaailma on on Jämerän yhteistyökumppani ja Jämerä-kivitalohan meille oli tulossa. Sopimus allekirjoitettiin Jämerän kanssa helmikuussa 2010. Avaimet käteen -sopimus, johon kuului paitsi materiaalit ja talon pystytys vesikattovalmiiksi myös kaikki sisätyöt viimeistä jalkalistaa myöten. Myös keittiö kuului sopimukseen ja helmikuussa sopimustamme allekirjoittaessa olimme siinä uskossa, että juuri haluamamme keittiö kuuluisi sopimukseen.

Tämmöisen keittiön halusimme ja luulimme saavamme.
Tammikuun viimeisenä päivänä tätä vuotta otin yhteyttä Keittiömaailmaan, koska tarkistusmittauksesta ja asennusaikataulusta oli vähitellen sovittava. Vuosi sitten meitä palvellut Keittiömaailman edustaja oli siirtynyt kilpailijalle ja asiaamme hoiti uusi yhteyshenkilö. Tarinaan kuuluu myös, että Jämerä-kivitalon meille myynnyt henkilö oli siirtynyt toisen työnantajan palvelukseen, eli molemmat neuvottelukumppanit olivat vaihtuneet.

Helmikuussa meille selvisikin, että haluamme keittiö ei kuulu Jämerän pakettiin vaan paljon pienempi ja pelkistetympi versio. Myös alakerran wc:n ja yläkerran pesuhuoneen kalusteet, jotka oli tarkoitus ottaa Keittiömaailman kautta, olivat paljon yksinkertaisemmat. Pelkkä allas- ja peilikaappi.

"Peruskeittiö". Taso on puuta ja kaappitilaa on huomattavasti vähemmän. Myös saarekkeen liésituuletin on erilainen.
Maaliskuun lopussa meille kerrottiin, että mikäli haluaisimme kalusteet alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, joutuisimme maksamaan erotuksen, joka oli 6 500 euroa. Lisäraha jota meillä ei tässä vaiheessa rakennusurakkaa luonnollisesti ole. Budjetti kun muutenkin on tiukilla. Olimme tietoisia, että valitsemamme kivitaso maksaisi meille enemmän, mutta summasta ei missään vaiheessa ollut puhetta. Vahvistaessamme keittiökaupat alleviivasimme ehdon "mikäli keittiön hinta mahtuu Jämerän pakettiin".

Tässä tilanteessa ei auttanut muu kuin pyrkiä sopimaan kauppasopimuksen purkamisesta sillä perusteella, että myyjä oli jättänyt mainitsematta ostopäätökseen vaikuttavan merkittävän asian, eli hinnan. Hain tukea päätökselle Kuluttajaviraston verkkosivuilta ja löysinkin seuraavat kohdat:
  • Palvelussa on virhe esimerkiksi silloin, kun palvelun tarjoaja ei kerro riittävästi työn järkevästä teettämistavasta tai muusta tärkeästä asiasta.
  • Kuluttajan edun huomioon ottaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrittäjän on vältettävä aiheuttamasta kuluttajalle tarpeettomia kustannuksia.
  • Etukäteen annetuilla tiedoilla tarkoitetaan kaikkia kuluttajan päätöksentekoon vaikuttaneita tietoja, joita palvelusta on annettu markkinoinnissa ja sopimusta tehtäessä tai palvelua suoritettaessa.
  • Palvelun tarjoajan on viipymättä otettava yhteys kuluttajaan, jos työ tulee suuntaa-antavaa hintatietoa merkittävästi kalliimmaksi.
Kirjoitin huhtikuun alussa kirjallisen raklamaation, jossa vaadimme sopimuksen purkamista yllämainituin perustein. Sopimuksen purku onnistui ongelmitta. Kiitokset siitä kuuluu uudelle yhteyshenkilöllemme Keittiömaailmassa, joka ymmärsi tilanteemme ja otti vastaan reklamaatiomme erittäin asiallisesti ja edisti asiaamme mallikkaasti. Joku muu olisi voinut ryhtyä vastahakoiseksi.

Vuosi sitten ennen kaupan vahvistamista Keittiömaailmalle olin tietenkin tarkistanut Keittiömaailman hinnan kilpailuttamalla hintatarjouksen mm. Domuksella. Näin ollen oli helppo ottaa yhteyttä Domuksen myyjään ja jatkaa neuvotteluja siitä, mihin jäimme kevättalvella 2010. Kävin myös Kvikissä neuvottelemassa, mutta yllätyin hintatasosta. Kvik mainostaa olevansa edullinen, mutta hintataso oli ihan sama kuin Domus ja Keittiömaailma.

Loppupeleissä päädyimme kuitenkin IKEA-keittiöön. Valintaan vaikutti tietinkin hinta (saimme kurottua umpeen budjettia ainakin vähän) sekä se, että Domuksen valikoimasta ei saanut tumman harmaata korkeakiiltoetusarjaa. Pääosa keittiöstämme koneineen ovat siis IKEAa, mutta valkoinen kivikomposiittitaso pesualtaineen sekä liesituleetin tulevat Domukselta.

Lessons learned: Varmista hinta vielä kerran. Dokumentoi käydyt keskustelut kirjallisesti, tallenna sähköpostiviestit. Älä tyydy suullisiin lupauksiin, vaadi kaikki kirjallisena.

Esittelen blogissa tulevan IKEA-keittiömme takemmin huomenna.

3 kommenttia:

  1. No, loppu hyvin, kaikki hyvin! Mielenkiinnolla tiedustelisin mitä mahtaa ikean kautta kyseinen keittiö maksaa(rungot, ovet,kaappien "sisälmykset" ja kodinkoneet jotka otatte heiltä? On mielestäni järkevää noihin keittiön tasoihin satsata jo nyt heti ja valita mieluiset&laadukkaat. Hyvänä oppina tuossa taas kaikille rakentajille,mustaa valkoisella kaikki sopimusasiat ettei jälkikäteen tarvitse selvitellä ja turhaa aikaa siihen käyttää!

    VastaaPoista
  2. Voin sanoa, että ei ollut huono päätös toi Ikea. Vanha keittiö on Ikean ja uuteenkin on tulossa kaikki kiinteät kalusteet samasta paikkaa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Marko. Mekin uskomme, että teimme hyvän päätöksen ottaessamme keittiön Ikeasta.

    Anonyymi: Ikean loppulasku oli 5 500 euroa, toki siihen tulee lisäksi hintaa kivitasosta, teräsaltaasta ja liesituulettimesta. Myös asennus ja myöhemmin ostettava viinikaappi lisää kustannuksia. Siitä huolimatta säästämme kustannuksissa noin 4 000 euroa, mikä on mielestämme tosi hieno juttu!

    VastaaPoista

Kiitos, että jätät viestin! Luemme mielellämme iloisia tervehdyksiä, vinkkejä ja neuvoja!